lørdag 20. oktober 2012

Alternativ Livsstil

Her har vi et forsvar for "våre kjære husdyr, marint liv og fjærkledde venner" - kort sagt, spis bønner og valnøtter i stedet. Stopp drepingen. En hyggelig og fargerik traktat, som synes å være mer snill enn religiøs (om man ser bort fra den utvilsomt overnaturlige ideen om at delfiner ønsker oss lange liv og at fjærkre ber for oss). Man aner likevel visse religiøse undertoner hvis man sjekker en av nettsidene som anbefales, f.eks www.suprememastertv.com som viser programmer som "One Must Have Faith in Master to See God Formosa" og "Performances by Supreme Master Ching Hai".

Men det er altså kosthold som er i fokus, og i tillegg til mer diffuse kvaliteter som "fred" og "medlidenhet," bidrar et vegetarisk kosthold til å minske trusselen fra fugleinfluensa, kugalskap, svinepest m.m. Selv om jeg blir sulten av å se på alle dyrene er traktaten så søt at jeg tviler på om jeg noen gang vil kunne spise delfin igjen.

På baksiden presenteres en assortert liste over vegetarianere og veganere blant verdenseliten. Blant dem finner vi både Pamela Anderson, Bob Dylan og Jesus Kristus. Påstanden om at Jesus var vegetarianer er ganske drøy, og å ta Pamela Anderson til inntekt for et bestemt kosthold er dødfødt, men hvis jeg hadde grunn til å tro at bønner og mais har noe med Dylans talent å gjøre, ville jeg selvsagt kjøpe noen sekker fuglemat og låse meg inne med gitar og skriveblokk. Men listen er som sagt assortert - Adolf Hitler var også vegetarianer, og se hva som skjedde med ham.

Traktaten sier i alle tilfeller noe sant: vi bør faktisk spise mindre kjøtt og mer grønnsaker. Den er pen å se på og får deg rett og slett i godt humør. Terningkast fem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar