lørdag 20. oktober 2012

Hvem, jeg?



"Hadde jeg lest dette før jeg ble kristen, ville jeg trodd at kristne var helt på trynet," sa en venn da han fikk se dette. Jack Chick er en legende blant traktatsamlere. Jeg vet ikke om andre traktatsamlere enn meg selv, men likevel. Chick er kjent for sine små, lettleste tegneserietraktater, som gjerne handler om uvitende syndere som finner ut at kristendommen visst var den rette religionen likevel, og nå hjelper det ikke hva de sier, nå skal de plages i evig ild - dom og helvete er et gjennomgangstema i disse traktatene. Ellers benytter han gjerne heftene til å advare mot selvmord, halloween, evolusjonsteorien og katolikker, og fletter gjerne inn noen ord om sine egne traktaters fortreffelighet.

Men dette er den ultimate traktaten: En traktat som handler om å dele ut traktater. Se bare:

Trodde du folk var skeptiske til religiøse traktater? Nei, ikke hvis de er i tegneserieform:

 Chick har flere versjoner av traktattraktaten:

Dette er muligens verdens nyttigste traktater, for det er sannelig ikke alltid lett å være den som deler dem ut. En av grunnene til at de deles ut er jo gjerne at man ikke helt vet hvordan man skal overlevere budskapet gjennom en samtale. Her får de en solid oppmuntring. Ulempen er at om du prøver å dele dem ut på et kristent møte vil folk automatisk si "ellers takk, jeg er allerede frelst." Hva som skjer hvis en som er fremmed for kristen kultur får denne i hende, aner jeg ikke.

Finner du en Chick-traktat, ikke kast den. De er glimrende lesestoff uavhengig av om du blir frelst eller må riste på hodet av dem.

Her er en god ide, gode tegninger, et format som får deg til å lese hele greia, hilariøse dialoger og ikke minst naturtro gjengivelser av Djevelen. Terningkast seks.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar